اطلاعیه مهم پرتال ثبت نام باشگاه

تعداد نفرات: ۲۳ نفر شامل ۸ خانم و ۱۵ آقا

no images were found

گزارش برنامه:
سُماموس یا قله سمام نام قله‌ای به ارتفاع ۳۶۸۹ متر، مرتفع‌ترین قله مشرف به دریای خزر و بلندترین قله استان گیلان است. صعود به این قله از چندین مسیر امکان‌پذیر است که مسیر شرقی از روستای جواهرده و شمالی از روستای جواهردشت معمول‌تر است. با توجه به تردد کمتر و بکرتر بودن منطقه جواهردشت، مسیر شمالی به عنوان مسیر صعود انتخاب گردید.
روز چهارشنبه مورخ ۱۵/۶/۹۶ ساعت ۱۶ به همراه ۲۳ نفر از همنوردان با یک دستگاه اتوبوس راهی استان سرسبز گیلان شدیم. با توجه به ترافیک در خروجی شهر مشهد و نقص فنی جزئی اتوبوس، پس از ۲۰ ساعت در ساعت ۱۲ روز پنجشنبه به دوراهی سیاهکلرود (بعد از چابکسر و نرسیده به کلاچای) رسیدیم.
با توجه به ناهمواری مسیر از آنجا با دو دستگاه لندروور و یک نیسان به سمت ارتفاعات جواهردشت حرکت کردیم. در مسیر روستا، کافه جنگلی کوچکی قرار دارد که در آن برای صرف چای توقف کردیم. نهایتا پس از ۲ ساعت طی مسیر خاکی از داخل جنگل در ساعت ۱۴ به روستای جواهر دشت در ارتفاع حدود ۲۰۰۰ متر رسیدیم. قله سماموس و جاده زیگزاگی که از سمت روستای جواهرده تا قله روی آن کشیده‌اند از روستا دیده می‌شد. پس از رسیدن به روستا در دو کلبه روستایی اسکان یافتیم و به صرف ناهار و استراحت پرداختیم. پس از پایین‌تر رفتن آفتاب و خنک‌تر شدن هوا به گشت درون روستا پرداختیم. پس از بازگشت از روستا و صرف شام کوله‌های صعود به قله خود را آماده کرده و به استراحت پرداختیم.
صبح روز بعد اندکی قبل از زمان از پیش تعیین شده برای بیدارباش، با صدای بارش شدید باران بیدار شدیم. به ناچار صعود خود را به تاخیر انداختیم تا بارش باران کمتر شود. خوشبختانه پس از یک ساعت بارش باران قطع گردید.راهنمای محلی علی رغم قرار قبلی ( احتمالا به دلیل بارش باران) در محل حاضر نشد و صعود خود را بدون راهنما و با استفاده از دستگاه جی‌پی‌اس در ساعت ۶:۳۰ آغاز کردیم.
عبور از میان دامنه‌های بکر و پوشیده از مه ارتفاعات جواهر دشت باعث افزایش روحیه همنوردان شده بود. در مسیر تنها یک چشمه قرار دارد که می‌بایست آب مورد نیاز رفت و برگشت را از همان چشمه تامین کرد. پس از عبور از چشمه، مسیر خود به سمت قله را به موازات اثر لاستیک خودوهای آفرود که چهره طبیعت را خراشیده بودند، ادامه دادیم. هر چه از مسیر می‌گذشت بر شیب آن افزوده می‌شد و پیمایش را مشکل‌تر می‌ساخت. کم کم از مه عبور کرده و در ارتفاعی بالاتر از ابرها ایستادیم. در مسیرمان کوه سنگی بلندی قرار داشت که آن را از سمت راست تراورس کرده و به یال منتهی به خط‌الراس رسیدیم. یکی از همنوردان توان ادامه مسیر را نداشت و به همراه عقبدار تیم به سمت روستا بازگشتند. ادامه مسیر، یالی طولانی و پرشیب بود. پس از رسیدن به خط‌ الراس، مسیر خود به سمت قله سماموس را در پیش گرفتیم و نهایتا در ساعت ۱۳:۴۵ بر روی قله سماموس ایستادیم. در نزدیکی قله امامزاده‌ای به نام آقا سماموس وجود دارد که اهالی منطقه که برای زیارت به امام زاده آمده بودند در آنجا با چای آتشی از ما پذیرایی کردند. پس از نیم ساعت استراحت و گرفتن عکس یادگاری راه بازگشت را در پیش گرفتیم. در مسیر بازگشت به دلیل بارش باران از سرعت تیم کاسته شد تا نهایتا در ساعت ۱۹:۱۵ به محل روستا رسیدیم. بدون فوت وقت کوله‌های خود را بسته و با ۲ دستگاه لندروور و یک نیسان عازم روستای سیاهکلرود شدیم. از روستای سیاهکلرود با یک دستگاه مینی‌بوس عازم چابکسر شده و در سه سوییت ساحلی مستقر شدیم. شب را به استراحت و قدم زدم کنار ساحل دریای خزر گذراندیم و صبح روز شنبه ساعت ۱۱ به سمت مشهد حرکت کردیم و نهایتا بامداد یکشنبه وارد مشهد شدیم.