گزارش برنامه قله بینالود ۷-۰۳-۹۵

سر قدم: علی صنعتی

امدادگر: امیر روح بخش

عقبدار: رضا سعیدی

بعد از ظهر روز شنبه مورخ ۱ خرداد ماه ۹۵ برابر برنامه فصلی اعلامی باشگاه جهت صعود قله یامان داغی ساعت ۱۸ در محل ایستگاه گلبهار به همراه ۳۷ نفر توسط یک دستگاه اتوبوس در ساعت ۱۸:۲۰ مشهد را به مقصد بجنورد و روستای درکش ترک کردیم.

مقصد نهایی ما روستای درکش ۲۵ کلیومتر بعد از آشخانه بود . (روستای درکش از سمت بجنورد به آشخانه، سمت چپ جاده قرار گرفته است)

پس ۱ ساعت در حرکت بودیم که باران شدیدی بارید و همین امر باعث شد با ۱ ساعت تاخیر به درکش برسیم.

البته بارندگی که شروع شده بود و پیش بینی هواشناسی منطقه هم مجابمان کرد که ۲ برنامه جایگزین به جای صعود قله در نظر بگیریم . اول اینکه بارندگی باعث گل شدن و لغزندگی مسیر خصوصا در مناطق جنگلی میشد و دوم اینکه ابری و بارانی بودن منطقه نگرانی خطر صعود به علت صاعقه را افزایش میداد.

در نهایت ساعت ۰۰:۳۰ دقیقه بامداد به روستای درکش رسیدیم و با صدای زیبای بلبل ها و نم ریز بارانی که میبارید روبرو شدیم.

شروع پیمایش:

ساعت ۷:۳۰ صبح همه کوله های سنگین و لوازمی که مورد نیاز نبود را داخل اتوبوس گذاشتند و ابتدای مسیر آماده حرکت بودند. پس از صحبتی کوتاه با دوستان و معرفی ارکان برنامه و چند دقیقه ورزش صبحگاهی شروع به حرکت کردیم.

زمین از ابتدا کمی گل و گاهی اوقات لغزنده بود و باید با احتیاط حرکت میکردیم . البته بعد از گذر از اولین ارتفاع پیش رو و رسیدن به دشت این مشکل هم کمتر شد و تنها در مسیر های جنگلی دارای شیب زیاد خودنمایی میکرد. منطقه فوق العاده زیبا و با توجه به بارندگی شب گذشته بسیار با طراوت بود.

مسیر صعود:

بعضی مسیر های صعود عبارتند از : درویشیران و گلک – ناویا – چشمه نرگسلو – دره خونین – اولنگ – دره کنداب – دره کنگرزو و … میباشد.

یکی از مسیر های صعود این قله از روستای زیبای درکش است که این مسیر انتخابی ما برای پیمایش بود.

پوشش گیاهی منطقه:

منطقه یامان داغی دارای جنگل های زیبا و پوشش گیاهی گستره از آخرین جنگل های بلوط شرف ایران میباشد . جنگل های این منطقه از لحاظ تنوع گیاهی در خراسان مقام اول را داراست و شامل جنگل های تنگ ، نیمه انبوه و انبوه است . گونه های غالب در پوشش گیاهی آن شامل : بوته های یاس وحشی ، درخت های گلابی وحشی ، آق باش ،‌ آویشن ،‌ افرا ،‌ زرشک ،‌ ارس های کهنسال ،‌ بلوط ،‌ کرامیته ،‌ زالزالک ،‌ بید ،‌ باریجه ،‌ انار وحشی ،‌ گردو ،‌ انجیر ، گوجه وحشی ،‌ گون ،‌ درمنه ،‌ کرکو و … می باشد.

پس از گذشتن از مسیر های بسیار زیبا و فراز و فرود های متعدد به چشمه گلک بزرگ رسیدیم.

چمشه های در مسیر قله:

در معرفی چشمه های معروف منطقه میتوان گفت چشمه گلک کوچک فصلی است و چشمه بزرگ آب دائمی دارد. چشمه نرگسلو از چشمه های دیگر است و بسیار آب سبک و گوارایی دارد.

هوا بسیار مطبوع و گاهی بیرون مه حرکت میکردیم. نهایتا به نزدیک قله رسیدیم. تعداد ۱۲ نفر از دوستان از صعود قله انصراف داده و در همان محل تا برگشتن تیم قله ماندند. تعداد ۲۵ نفر دیگر نیز به قله صعود کردند.

از اکنون مسیر قله و شرایط صعود تفاوت داشت ، هر چه بیشتر ارتفاع میگرفتیم و به یال نزدیک تر میشدیم به شدت باد و هجوم ابرهای سوار بر آن و برخورد آن با افراد بیشتر میشد و روی یال به اوج خود رسید . تیم به علت عقب ماندن ۳ نفر از همنوردان به ۲ تیم تقسیم شدند. در نهایت تیم اول ساعت ۱۵ روی قله ایستاد و نفرات عقب مانده از تیم هم یک نفر از آنها با ۱۰ دقیقه تاخیر نسبت به تیم روی قله ایستاد .

سریعا به سمت تیم اول که پایین منتظر ما بودند حرکت کردیم. پس از رسیدن تیم قله به تیم اول سریعا نهار خود را صرف کردند و پس از گرفتن عکس یادگاری برای استفاده بیش از پیش از زمان و دیدن بیشتر زیبایی های منطقه مسیر برگشت را چشمه نرگسوار و سمت دره جوزک انتخاب کردیم تا در انتها به خاتمه پیمایش که بین دره جوزک و درکش بود برسیم . پس از گذشتن از چشمه نرگسلو نهایتا به پایین دره که تماما زمین کشت گندم دیم بود رسیدیم . اتوبوس هم هماهنگ شده بود و همزمان با رسیدن نفرات اول تیم به ما ملحق شد و سپس ساعت ۱۹:۴۰ دقیقه به سمت مشهد براه افتادیم و در نهایت ساعت ۱ بامداد مورخ ۲ خرداد در محل ایستگاه گلبهار از دوستان خداحافظی کردیم.

نکاتی برای هماهنگی بهتر برنامه:

اقای ابراهیمی از راهنمایان خوب منطقه هستند و تعدادی از اتاق های منزل ایشان را در اختیار گردشگران و کوهنوردانی قرار میدهند که قصد پیمایش جنگل و ارتفاعات اطراف را دارند .