گزارش سفر به ماسال – آبان ۹۷
۱۳۹۷-۰۸-۲۱
گزارش برنامه قله شاه البرز – آبان ۹۷
۱۳۹۷-۰۸-۲۲

برنامه پیمایش جنگلی و بازدید از دریاچه ارواح و آبشار آلاشور طبق برنامه شش ماهه باشگاه کوهنوردی کاویان، روزهای ۱۶ تا ۱۹ آبان ماه ۹۷ به سرپرستی محمدحسین ایزدپناه برگزار شد.

ساعت ۱۸ روز سه شنبه ۱۶ آبان ماه به همراه ۲۵ نفر از همنوردان، به وسیله یک دستگاه اتوبوس از پایانه مسافربری مشهد به راه افتادیم و حدود ساعت ۸ صبح روز بعد به چَلندر در حدود ۱۲ کیلومتری نوشهر رسیدیم.

هوای مطبوع پاییزی با نم نم باران خبر از روزهای خوش پیش رو بود. به وسیله دو دستگاه مینی بوس به سمت ابتدای مسیر پیمایش دریاچه ارواح رفتیم و پس از حدود نیم ساعت به جنگل بانی منطقه رسیدیم. ورود به منطقه پس از تایید مجوزی که از قبل از اداره منابع طبیعی نوشهر گرفته شده بود، انجام شد.

حدود ساعت ۱۰ صبح پس از تعیین ارکان و نکات لازم، پیمایش ۱۰ کیلومتری به سمت دریاچه با سرقدمی محسن دلاوری و عقبداری محمد واحدیان شروع شد. مسیر همچون سال گذشته تمیز و بدون زباله بود و هوا با باران روزهای گذشته لطافت خاصی داشت.

حدود نیم ساعت بعد از حرکت به یک آبشار فصلی در مسیر رسیدیم که زیبایی دوچندانی به منطقه داده بود. مسیر را که شیبی ملایم داشت، در فضایی زیبا و پر از آرامش، ادامه دادیم و به دریاچه ارواح نزدیک می شدیم…

در نزدیکی دریاچه بارانی روح نواز شروع به باریدن کرد و لذت پیمایش در جنگلی زیبا و آرام را صدچندان نمود.

در نهایت ساعت ۱۴:۳۰ به دریاچه زیبا، رویایی و وهم انگیز ارواح رسیدیم. بارش باران متوقف شده بود. کنار دریاچه اتراق کردیم و به صرف ناهار، عکاسی و پیاده روی در اطراف دریاچه پرداختیم.

ساعت ۱۶:۴۰ بعد از یک کیلومتر پیاده روی به محل توقف مینی بوس ها رسیدیم و به سمت محل اسکان که در نزدیکی شهر نوشهر قرار داشت حرکت کردیم و ساعت ۱۸ به آنجا رسیدیم.
ساعت ۸ صبح  روز پنجشنبه ۱۸ آبان ماه پس از صرف صبحانه به قصد بازدید از آبشار آلاشور، به سمت روستای نجارده حرکت کردیم. در ابتدای مسیر ورود به آبشار، اداره منابع طبیعی مانع ورود گروه ها و نفرات بدون مجوز به این منطقه محافظت شده می شود. پس از نشان دادن مجوز مربوطه که از قبل آماده شده بود، وارد منطقه شدیم.

با توجه به موقعیت آبشار و سخت بودن مسیر دسترسی به آن، آقای حسن ناییج به عنوان راهنمای محلی به گروه پیوست. حدود ۲۰ کیلومتر از مسیر و ۱۰۰۰ متر ارتفاع با مینی بوس تا ابتدای مسیر آبشار طی شد. ساعت ۱۰ پیمایش رو به پایین با شیب بسیار زیاد به سرقدمی محمد موسوی و عقبداری بیژن فاتحی شروع شد.

با توجه به بارندگی های روزهای گذشته و لغزنده بودن شدید مسیر، در سه نقطه برای حمایت از همنوردان مجبور به استفاده از کارگاه و ریختن طناب شدیم که کمی از سرعت حرکت گروه کاسته شد. همه همنوردان با رعایت نکاتی که قبلا ذکر شده بود و با همکاری بسیار عالی با کم کردن ارتفاعی در حدود ۵۰۰ متری در طی ۱٫۴ کیلومتر به رودخانه و مقابل آبشار رسیدند.

ابهت و زیبایی آبشار آلاشور غیر قابل وصف بود. خستگی اعضای تیم با دیدن آبشار که رفته رفته از پشت درختان پاییزی نمایان می شد، از بین می رفت. پس از عبور از رودخانه ای خروشان ساعت ۱۳:۳۵ به آبشار ۳۲ متری آلاشور رسیدیم.

به جرات یکی از زیباترین و بکرترین آبشارهایی بود که تا این لحظه می دیدیم. پس از استراحت و لذت بردن از آبشار و طبیعت کم نظیر منطقه و صرف ناهار، ساعت ۱۵ حرکت خود را به سمت بالا شروع کردیم.

سرعت گروه با انرژی ای که از زیبایی های منطقه گرفته بودند، عالی بود! ساعت ۱۸ سوار مینی بوس ها شدیم و به سمت محل اسکان  حرکت کردیم.
صبح روز جمعه ۱۹ آبان، پس از جمع کردن کوله ها و صرف صبحانه در کنار دریا، ساعت۱۱ صبح سوار بر اتوبوس به سمت مشهد حرکت کردیم و نهایتا ساعت ۲:۳۰ بامداد شنبه با دلی خوش و تنی پر انرژی از برنامه ای زیبا، چالشی و متفاوت به مشهد رسیدیم.