گزارش برنامه آبشارهای زاوین – ۲۲ تیر ۹۷
۱۳۹۷-۰۴-۲۴
گزارش برنامه صعود به قله دماوند – مسیر جنوبی
۱۳۹۷-۰۴-۲۷

برنامه صعود به قله دماوند از مسیر غربی روزهای ۱۴ تا ۱۸ تیرماه ۹۷ طبق برنامه شش ماهه باشگاه کاویان به سرپرستی محسن اشرفی برگزار شد.

تیم ۱۲ نفره ما به همراه تیم ۲۶ نفره مسیر جنوبی، صبح روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه از پایانه مسافربری مشهد به وسیله یک دستگاه اتوبوس به سمت آمل و قرارگاه پلور به راه افتادیم.

شب بعد از رسیدن به این قرارگاه در اتاق ها مستقر شدیم و به خواب رفتیم. ساعت ۸ صبح روز جمعه ۱۵ تیر ماه به قصد صعود به قله زیبا و باشکوه دماوند از مسیر غربی، با یک دستگاه نیسان به سمت پارکینگ غربی حرکت کردیم و بعد از تقریبا یک ساعت و ۴۵ دقیقه به منطقه ابتدای پیمایش با ارتفاع ۳۴۰۰متر رسیدیم.

بعد از نرمشی کوتاه، حامد جهانیان به عنوان سرقدم، حمید صفرپور به عنوان عقب دار و فرنگیس بطا به عنوان امدادگر معرفی شدند. کوله ها را بر دوش گرفته و روی شیب ملایم دامن امن و زیبای دماوند، به سمت پناهگاه سیمرغ به راه افتادیم.

بعد از ۴ ساعت کوله کشی و لذت بردن از طبیعت زیبای دشت لار، به پناهگاه سیمرغ در ارتفاع ۴۲۰۰ متر رسیدیم. این بنا در سال ۱۳۷۴ تاسیس شده و در دو طبقه، مجهز به پنل خورشیدی و سرویس بهداشتی می باشد.

ساعت ۱۷ برای هم هوایی تا ارتفاع ۴۶۰۰ صعود کردیم و آموزش های لازم برای صعود و دست به سنگ شدن و فرود از شن اسکی به اعضای پر انرژی تیم داده شد و به پناهگاه برگشتیم و بعد از صرف شام، ساعت ۲۲ خوابیدیم.
ساعت ۴ صبح روز شنبه ۱۶ تیرماه از خواب بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه، در ساعت ۵، پیمایش خود را از مسیر گرده سنگی آغاز کردیم. هوا صاف و عالی بود و باد صبحگاهی انرژی صعود را در ما مضاعف می کرد.

در نهایت بعد از تلاش تحسین برانگیز همنوردان کاویانی تمام اعضای تیم در ساعت ۱۳:۴۵ دقیقه بر بام باشکوه ایران عزیزمان ایستادیم. همگی شاد و خرسند از صعود، هم را در آغوش کشیدیم و به همدیگر تبریک گفتیم.

بلافاصله بعد از گرفتن عکس یادگاری از شن اسکی، مسیر برگشت را در پیش گرفتیم و در ساعت ۲۰ به پناهگاه سیمرغ رسیدیم و به استراحت پرداختیم.
روز یکشنبه ۱۷ تیرماه بعد از تمیز کردن پناهگاه و اطراف آن و جمع آوری زباله های جامانده از دیگر کوهنوردان، در ساعت ۸ صبح به سمت پارکینگ سیمرغ حرکت کردیم و در ساعت ۱۰:۳۰ به محل مورد نظر رسیدیم. بلافاصله سوار بر نیسان شدیم و در ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه به قرارگاه پلور رسیدیم و منتظر دوستان دیگرمان که برای صعود از مسیر جنوبی رفته بودند، شدیم.