گزارش برنامه چریک و پلنگ دره – ۲۳ فروردین ۹۸
۱۳۹۸-۰۱-۲۷
گزارش برنامه قله شاه جهان – ۵و۶ اردیبهشت۹۸
۱۳۹۸-۰۲-۱۵

برنامه بازدید از آبشار اسفجیر، طبق تقویم شش ماهه باشگاه کاویان، روز جمعه ۶ اردیبهشت ماه ۹۸ به سرپرستی نوید رسولی برگزار شد.

آبشار اسفجیر در روستایی به همین نام در ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان فاروج واقع شده است. روستای اسفجیر که بر روی دو تپه بنا شده و یک رودخانه از وسط آن می‌گذرد، دارای آب و هوایی معتدل است.

آبشار اسفجیر در انتهای یک دره باریک و صخره ای با فضایی بسیار هیجان انگیز و متفاوت قرار دارد. دیواره هایی به ارتفاع بالای ۲۰۰ متر که از زیر آنها آبی زلال به بیرون می‌جهد. گذشتن از آبشار اسفجیر بدون داشتن امکانات و تجهیزات فنی کوهنوردی ممکن نیست.
طبق گفته اهالی در ادامه مسیر نیز آبشارهای کوچک و بزرگ و طبیعتی منحصربفرد از انواع گیاهان و حیوانات هر بیننده ای را متحیر می‌کند.

ساعت ۶:۳۰ صبح جمعـه به همراه ۳۴ نفر از همنوردان، از میدان استقلال مشهد به وسیله یک دستگاه اتوبوس به سمت فاروج و روستای اسفجیر براه افتادیم و حدود ساعت ۱۰  به روستا رسیدیم.

علی امیرشیبانی به عنوان سرقدم، حسین آریانی به عنوان عقبدار و نوید رسولی به عنوان امدادگر برنامه معرفی شدند و به راه افتادیم.

همنوردان به سمت مسجد روستا که دارای درخت چنار کهن سالی است، هدایت شدند و پس از بازدید و عکاسی از آن، در کنار رودخانه به مسیر ادامه دادیم.

پس از خروج از روستا، در اولین محل مناسب برای صرف صبحانه توقف کردیم و نیم ساعت بعد به حرکت خود ادامه دادیم.

صبحانه در هوایی بسیار مطبوع که گاهی با بارش ملایم باران همراه بود، صرف شد و در ساعت اعلام شده همه دوستان آماده و در مسیر پیمایش دره قرار گرفتند.

بعد از حدود یک ساعت به اول تنگه رسیدیم و وارد آن شدیم. در مسیر هم آفتاب داشتیم و هم نم نم باران و هم بارش خفیف تگرگ های ریز!

رودخانه بسیار پرآب بود و در طول مسیر بارها و بارها باید از عرض رودخانه عبور می کردیم. در نهایت ساعت ۱۴:۱۰ به آبشار رسیدیم.

بعد از بازدید از آبشار و گرفتن عکس دسته جمعی و صرف نهار، ساعت ۱۶ برای بازگشت به روستا آماده بودیم.

ساعت ۱۸:۴۰ به روستا رسیدیم و سوار اتوبوس شده و ساعت ۱۹:۱۵ نیز به سمت مشهد براه افتادیم. حدود سه ساعت نیز به مشهد رسیدیم و دوستان با خاطره یک روز خوب، از هم خداحافظی کردند.