گزارش برنامه آبشار آبخانه (قندیل) ۴ اسفند ۹۶
۱۳۹۶-۱۲-۰۶
گزارش برنامه درختکاری ۱۸ اسفند ۹۶
۱۳۹۶-۱۲-۲۱

طبق تقویم شش ماهه باشگاه کاویان، برنامه سفر به جزایر خلیج فارس در هفته پایانی بهمن ماه ۹۶ به سرپرستی مجیدرضا وزیری برگزار شد.

در ظهر روز ۲۶ام بهمن ماه، ۲۵ همراه این سفر طبق قرار قبلی ساعت ۱۴ در جایگاه ۷ پایانۀ مسافربری مشهد به هم پیوستیم و پس از هماهنگی‌های اولیه،‌ ساعت ۱۵ سوار بر اتوبوس VIP، سفر پرخاطرۀ خود را به سمت جنوب زیبا آغاز کردیم. مسیر طولانیِ ۲۳ ساعتۀ رفت با توجه به مهارت تیم راننده در نهایت آرامش و به گپ و گفت، ‌بازی‌های گروهی،‌ کتاب‌خوانی و تماشای فیلم به خوبی سپری شد و در نهایت در ساعت ۱۲:۳۰ ظهر جمعه به بندرعباس رسیدیم. ساعت ۱۴ در بندرپل سوار بر اتوبوس‌، در لندیکرافت قرار گرفتیم و ۴۵ دقیقۀ بی‌نظیر را زیر آسمان صاف و آفتاب دل‌انگیز جنوب برای رسیدن به قشم گذراندیم.

برنامه‌های بازدید از همان ابتدای ورود به قشم آغاز شد. در اولین قدم، ساعتی در بندر لافت در میان معماری شگفت انگیزش، کوچه‌های باریک و بادگیرهای کوتاه و رو به چشم‌اندازِ زیبای خلیج فارس توقف نمودیم.

ساعت ۵ عصر روز جمعه، به محل اقامتمان در قشم رسیدیم و پس از استراحتی کوتاه، شب اول حضور در قشم زیبا به خرید، شرکت در جُنگ محلی که به هنرنمایی دوستان همسفر کاویانی ختم شد و قدم زدن در کنار ساحل زیبای زیتون و صرف شام در کنار ساحل گذشت.

صبح روز شنبه، برنامۀ بازدیدها از ساعت ۸:۲۰ از مجموعۀ طبیعی- تاریخی غار خوربَس آغاز شد. ترکیبی از شگفتی‌های طبیعت و ساخته‌های انسان در دل صخره‌های سنگی روبه چشم‌اندازی گسترده از آبی بی نهایت، توصیفی مختصر و ناچیز از این مکان زیباست.

سفر به جزیرۀ هنگام و بازدید از دلفین‌های آزاد،‌ سواحل نقره‌ای،‌ ماهی‌های رنگارنگ، بازارچه صنایع دستی و تماشای خلیج زیبای همیشه فارس برنامه‌ای بود که از قبل همه منتظر آن بودند.

ساعت ۱۱:۱۵ سوار بر قایق‌های گردشگری به سمت زیستگاه دلفین‌ها در خلیج فارس حرکت کردیم. دسته‌های پر تعدادِ دلفین‌های بازیگوش و رقص زیبایشان در آب‌های نیلگون،‌ لحظاتی سراسر شگفتی و هیجان را برای همنوردان رقم زد.

توقفی یک ساعته در جزیرۀ هنگام، بازدید از بازارچۀ صنایع دستیِ غنیِ مردم محلی،‌ صرف سمبوسه، عکاسی و گذراندن اوقاتش خوش در تعامل با بومی‌های خونگرم و مهربان را فراهم نمود.

تنگۀ چاهکوه با آن چین‌خوردگی‌ها و سطوح صیقلیِ سنگیِ فرسایش یافته، تجربه‌ای ناب از درک نیروهای عظیم طبیعت بود.

وعده‌های نهار روزهای سفر که طبق هماهنگی‌ قبلی، توسط بومی‌ها تهیه و با توجه به برنامۀ هر روز در مکانی مناسب و ویژه صرف می‌شد، تجربه‌ای خوب از صرف غذای دریایی با دست‌پخت‌های بی‌مانند زنان بومی بود.

در پایان روز و همزمان با غروب آفتاب، سوار بر قایق‌های گردشگری به میان جنگل‌ شگفت انگیز حرا رفتیم و با توقفی کوتاه،‌ از سکوت پایانیِ روز، صدای طبیعت و آواز دل‌انگیز سرپرست برنامه بهره بردیم.

شب آخر حضور در قشم را همسفران به خرید و بازی در مجموعه‌های تجاری- تفریحی پرداختند و انتهای شب را در میان آواز و سکوت در کنار ساحل غرق در خنده و لذت سپری نمودند.

صبح  روز یکشنبه ۲۹ام بهمن، به بازدید از درۀ ستارگان با آن چهرۀ کهن، عمر دراز و تندیس‌ها و ستون‌های عجیب و وهم‌انگیزش و ساحل جزیرۀ ناز با آن داستان‌های محلی و شرایط ویژه‌اش گذشت. با توجه به محدودیت زمان، حضور در بلندای صخره‌های این جزیره میسر نشد اما دلمان در ساحل زیبای آن به جای ماند.

ساعت ۱ ظهر با حضور در اسکلۀ ذاکری سوار بر لنج به سمت جزیرۀ هرمز حرکت کردیم. ۴۵ دقیقه، در کنار همسفرانی ناب در میان آب‌های خلیج فارس و نسیمی خنک سپری شد و پیش از غروب آفتاب در اقامتگاه خندق مستقر شدیم. پس از اندک استراحتی، ساعت ۱۹ گردش،‌ پیاده‌روی و کافه گردی در هرمز را آغاز کردیم.

کافه گلک،‌ با طراحی جالب و منحصر به فردش، کتاب‌هایی برای همه سلیقه‌ها در طاقچه‌هایش، ‌شربت‌های خنک و گوارای ایرانی، ‌قهوه‌های فرنگی و غذاهای خوشمزه اش… پذیرای دوستان کاویانی در اولین شب حضور در هرمز بود که در میان گپ و گفت‌ها از افسانه‌های بومیان جنوب نیز حرف‌ها زده شد.

پایان شب، با حضور در ساحل نقره‌ای جزیرۀ هرمز در مجاورت قلعۀ پرتغالی‌ها و بهره‌مندی از هوای دلپذیرِ ساحل و طنین دل‌انگیز امواج دریای آرام، ‌ساعاتی خوش در آرامش و رویا رقم خورد.

ساعت ۹ صبح روز دوشنبه و پنجمین روز سفر، با خروج از اقامتگاه،‌ ماجراجویی شگفتی در میان دره‌های هرمز کلید خورد. بازدید از الهه یا کوه نمک که شبیه به کریستالی سر بر آورده از خاک‌های قرمز منطقه هرمز است و درۀ رنگین کمان با خاک‌های ۷ رنگش که حاصل ترکیب‌های شیمیایی اتفاقی کانی‌هاست، تجربۀ روح‌بخش دیگری بود که روزمان را زیباتر کرد.

دره تندیس‌ها با راهروهای باریک سنگی و آن پایان ناگهانی و دور از انتظارش که به چشم اندازی دل انگیز و رویایی به دریای بیکران باز می‌شد، نقطۀ اوج سفر گروهی ما بود. تجربه سکوت در میان این صخره‌های آهکی، حضور اهالی منطقه و دیگر مسافران و آواز کاویانی‌ها دقایقی فراموش نشدنی را در ذهن همسفران ثبت نمود.

در ادامۀ همۀ خوشبختی‌ها و قشنگی‌های این سفر، پس از تماشای ساحل لاک پشت‌ها به ساحل روزنه رسیدیم و ناهار را در این ساحل زیبا صرف کردیم.

غاری با قندیل‌های کریستالی نمکی،جاذبۀ شگفت‌انگیز دیگری بود که ‌تجربۀ جدیدی از ما با خودمان و بدنمان در پیمودن مسیرهای تنگ و کوتاه و‌ تجربۀ نابی از شنیدن سکوت محض و تماشای تاریکی مطلق در دل کوه بود.

در پایان روز با حضور در قلعۀ پرتغالی‌ها و بازدید از آب انبار، کلیسا و… غروب آفتاب را در پشت انبوهی از ابرها گذراندیم.

شب آخر را نیز با حضور در یکی دیگر از کافه‌های محلی نزدیک، به گپ و گفت، مرور خاطرات روز زیبا گذشت. در پایان شب با حضور در اقامتگاه به بازی و شب زنده‌داری و استفاده از آخرین ساعات با هم بودن سپری شد.

صبح روز سه شنبه اول اسفند، گروهی از همسفران با حضور در ساحل شرقی، به تماشا و ثبت طلوع زیبا بر کرانه خلیج فارس رفتند.

پس از صرف صبحانه، محل اقامتگاه را به سمت اسکله ترک کردیم و ساعت ۸ صبح سوار بر لنج به سمت بندر حقانی بندرعباس حرکت کردیم و یک ساعت بعد سوار بر اتوبوس به سمت مشهد به راه افتادیم و سرانجام ساعت ۷ صبح روز چهارشنبه ۲ اسفندماه،‌ پس از سفری لذت‌بخش، سرشار از تجربه‌های جدید و مملو از لحظات ماندگار در میان دلتنگی برای جنوب،‌ دریا و هرمز زیبا … از یکدیگر تا دیداری دوباره خداحافظی کردیم.