گزارش برنامه قله های دومیر و برف انبار – شهریور ۹۷
۱۳۹۷-۰۷-۰۲
گزارش برنامه پاکسازی دره ازغد – ۶ مهر ۹۷
۱۳۹۷-۰۷-۰۸

برنامه صعود به قله گرگ طبق تقویم شش ماهه باشگاه کاویان روزهای ۲۷ تا ۳۰ شهریورماه ۹۷ به سرپرستی رضا سعیدی برگزار شد.

این قله با ارتفاع ۳۵۷۵ متر از سطح دریا، بر روی آخرین خط‌الرأس شرقی- غربی البرز واقع شده است. شمال این خط‌الرأس به مناطق جنگلی چمستان، نور، کجور و جنوب آن به روستاهای منطقه بلده ختم می‌شود.

به منظور اجرای برنامه پیمایش منطقه جنگلی واز و صعود به قله گرگ ساعت ۱۷ روز سه ­شنبه در قالب یک تیم ۱۹ نفره متشکل از ۱۰ نفر خانم و ۹ نفر آقا به همراه تیم ۲۵ نفره برنامه جنگل فراخین و آبشار دارنو با یک دستگاه اتوبوس از پایانه مسافربری مشهد به سمت آمل حرکت کردیم. ساعت ۷:۳۰ روز چهارشنبه در میدان هزار سنگر شهر آمل که محل قرارمان با راننده مینی ­بوس بود، از دوستانمان که عازم نوشهر و جنگل فراخین بودند جدا شدیم.

حدود نیم ­ساعت به صرف صبحانه و تعویض لباس سپری شد و ساعت ۸ سوار بر مینی ­بوس عازم چمستان و روستای واز شدیم. در طول مسیر و به خصوص در نزدیکی این روستا، مطابق پیش ­بینی ­ها، بارش باران موجب تلطیف فضا و در عین حال کمی نگرانی و اضطراب در بین اعضای تیم شده بود.

ساعت ۱۰ صبح به روستای واز رسیدیم و پس از هماهنگی با راننده نیسان، مسیر خود را از روستای واز علیا به سمت جنگل ادامه دادیم تا نهایتا در نقطه­ ای که جاده ماشین­ رو با دور زدن جنگل واز، از سمت گزناسرا به رودبارک می­ رود، از مینی بوس پیاده شدیم.

رضا سعیدی به عنوان سرقدم، امیرحسین سعیدی به عنوان عقبدار و آرش باباپور به عنوان امدادگر معرفی شدند و به راه افتادیم. ۷ نفر از اعضای تیم تصمیم گرفتند به همراه کوله­ های سنگین و با نیسان به سمت روستای رودبارک بروند. ساعت ۱۰:۵۰ پیمایش جنگلی خود را در امتداد مسیر رودخانه شروع کردیم. اندکی پس از شروع پیمایش، نم نم باران که مدتی بود قطع شده بود، مجددا آغاز شد و به لطافت هوا و زیبایی فضا افزود.

مسیر پاکوب به کرات رودخانه را قطع می ­کرد که به دلیل عمق کم آب به راحتی از آن عبور می­ کردیم. پس از حدود یک ساعت پیمایش بارش باران شدت گرفت و اعضای تیم سریعا پانچو و لباس ضد آب خود را پوشیدند. مسیر پیمایش گاهی از رودخانه فاصله زیادی می گرفت ولی مجددا با کاهش ارتفاع به کنار رودخانه باز می­ گشت.

پس از حدود ۵ ساعت پیمایش آرام و لذت بردن از طبیعت زیبا، به انتهای دره رسیدیم. برای رسیدن به روستای رودبارک می ­بایست از یال سمت راست که شیب نسبتا تندی داشت صعود می­ کردیم. با همت بالای همنوردان، این قسمت از پیمایش نیز با وجود مه غلیظ بدون هیچ مشکلی طی شد و نهایتا در ساعت ۱۷ به روستای رودبارک رسیدیم.

با رسیدن به روستا باخبر شدیم همنوردانی که با نیسان آمده بودند، اتاقی برای شب مانی در انتهای روستا فراهم کرده ­اند. تا ساعت ۲۲ که زمان خاموشی اعلام شده بود به خشک کردن لباس ­ها، صرف نهار، آماده کردن کوله­ های صعود و استراحت پرداختیم. در طول شب بارش باران شدت گرفته بود…

ساعت ۴ صبح روز پنجشنبه مطابق قرار قبلی از خواب بیدار شدیم. خوشبختانه آسمان صاف بود و ستاره ­ها در آسمان خودنمایی می کردند. با این وجود در همان فاصله برخاستن از خواب تا شروع پیمایش چندین رگبار اتفاق افتاد. پس از صرف صبحانه و آماده شدن برای پیمایش، در ساعت ۵:۴۵ دقیقه پیمایش خود را با همان ارکان روز گذشته آغاز نمودیم. در قسمتی از مسیر آقای الله یاری سرقدمی تیم را بر عهده گرفتند.

ابتدای مسیر همان جاده ماشین­ روی واز-گزناسرا-رودبارک است که به راحتی طی نمودیم. با روشن شدن هوا، مه دره اندک اندک بالا می آمد تا جایی که ما را در بر گرفت و پیمایش خود را در مه ادامه دادیم. پس از حدود یک ساعت پیمایش، از جاده خاکی خارج شدیم و با عبور از یک آبراهه، بر روی یال منتهی به خط­الراس قرار گرفتیم. پیمایش این قسمت به دلیل نبود پاکوب و شیب زیاد، با سختی­ و کندی ادامه داشت.

خوشبختانه در این زمان آسمان کمی باز شده بود و برای دقایقی آفتاب از پشت ابرها نمایان شد.

پس از رسیدن به خط­ الراس، مسیر خود را به سمت قله ادامه دادیم ولی در ساعت ۱۲:۴۰ با افزایش ابرناکی منطقه و چندین رعد و برق، برای حفظ سلامت تیم، صعود را در ارتفاع ۳۴۰۰ متری پایان دادیم و به سرعت راه بازگشت را در پیش گرفتیم. کم کم بارش باران نیز شدت یافت و مه غلیظی منطقه را فرا گرفت. با کاهش ارتفاع از شدت باران کاسته شد ولی همچنان مه زیادی وجود داشت. به علت نبود پاکوب، با کمک GPS پیمایش خود را ادامه دادیم.

نهایتا ساعت ۱۷:۳۰ پس از حدود ۱۳ ساعت پیمایش، به روستای رودبارک رسیدیم و اندکی بعد مینی ­بوس نیز به محل استقرارمان آمد. با توجه به اینکه کمتر از ۲ ساعت تا تاریکی هوا فرصت داشتیم، به سرعت کوله ­های خود را جمع کردیم و ساعت ۶ سوار بر مینی­ بوس روستای رودبارک را به مقصد شهر محمودآباد ترک کردیم. پس از ۴ ساعت پیمودن مسیر که بخش زیادی از آن خاکی و پر از مه بود، در ساعت ۲۲ به سوئیت ساحلی در محمودآباد رسیدیم و مجددا به دوستانمان در برنامه جنگل فراخین پیوستیم.

پس از استحمام و صرف شام، تا پاسی از شب در کنار دریای مازندران خاطرات زیبای این سفر را مرور کردیم. صبح روز جمعه را نیز در کنار ساحل به صرف صبحانه پرداختیم و ساعت ۱۲ ظهر با اتوبوس محمودآباد را ترک کردیم تا نهایتا در ساعت ۲:۳۰ بامداد روز شنبه به مشهد رسیدیم.