معرفی برنامه دره کِشوِه
۱۳۹۶-۰۸-۱۵
معرفی برنامه قله چهل غار
۱۳۹۶-۰۸-۰۲

طبق برنامه اعلام شده در تقویم فصلی باشگاه کاویان، صعود به قله زر طی روزهای ۸ و ۹ بهمن ۹۴ به سرپرستی نوید رسولی قرار داشت. به این منظور روز ۸ بهمن ساعت ۱۶ و ۱۵ دقیقه به همراه ۱۵ نفر از همنوردان، با یک دستگاه مینی بوس عازم شهرستان داورزن و روستای آبرود شدیم.

قله زر در شمال شهرستان داورزن قرار دارد و با ارتفاع ۲۹۴۵ متر بلندترین قله شهر سبزوار است. هوا کمی سرد بود و شاهد بارش خفیف برف بودیم. اما پس از مدت کوتاهی که در مسیر جاده که قرار گرفتیم بارش برف شدید شد. حتی با استعلام وضعیت هوای روز صعود، اما این برف و وضعیت جاده کمی نگرانمان می کرد.

مسافت مشهد تا شهرستان داورزن ۳۰۰ کیلومتر است و زمانی حدود ۴:۳۰ تا حداکثر ۵ ساعت را برای طی این مسیر پیش بینی کرده بودیم ولی به دلیل وضعیت جوی و لغزنده بودن جاده، ۷ ساعت طول کشید.

بعد از رسیدن به شهرستان داورزن مقصد نهایی ما روستای آبرود بود که خروجی آن در جاده اصلی، در انتهای داورزن و روبروی اداره برق این شهرستان واقع شده و از اینجا نیز ۱۸ کیلومتر جاده آسفالت داریم و بعد از گذشتن از ۲ روستا به آخرین روستا که روستای آبرود و در واقع محل شروع پیمایش می باشد، رسیدیم.

از قبل با دهیار روستا برای تامین محل شب مانی هماهنگ شده بود و یک زینبیه در اختیار تیم قرار گرفت. ساعت از ۲۳ گذشته بود که وارد زینبیه شدیم و پس از صرف شام بلافاصله خاموشی اعلام شد.

صبح روز جمعه راس ساعت ۵ بیدار شدیم. پس از صرف صبحانه، تا ساعت ۶:۱۵ منتظر ماندیم تا خورشید طلوع کند تا در تاریکی (با توجه به بارش برف و سرما و یخ زدگی معابر و مسیر) پیمایش را شروع نکنیم.

ساعت ۶:۲۰ دقیقه همه دوستان در ابتدای مسیر قرار گرفته و پس از معرفی ارکان، پیمایش را شروع کردیم. علی صنعتی سرقدم، یاسر زمانیان عقبدار و امیر روحبخش امدادگر تیم بودند. هوا صاف و برای پیمایش عالی بود.

از روستا گذشته و پاکوب را پیش گرفتیم. تقریبا بعد از ۱:۳۰ پیمایش روی یال قرار داشتیم. آفتاب نیز گرمای لذت بخشی داشت. از ابتدا تا رسیدن به قله حدود ۹۵% مسیر را روی یال پیمایش کردیم. این مسیر پر از سنگ های ورقه ورقه شده و صاف است که گاهی با توجه به برفی که روی آنها نشسته بود باعث سرخوردن دوستان می شد. روی مسیر یال در چندین محل تخته سنگ های بزرگی قرار دارد که بادگیر خوبی هستند و ما هم از این محل ها برای استراحت تیم استفاده می کردیم.

در نهایت بعد از ۱۰۰۰ متر ارتفاع گرفتن از ابتدای مسیر صعود، ساعت ۱۲ ظهر به قله زر با ارتفاع ۲۹۴۵ متر رسیدیم. روی قله هوا بسیار سرد بود و باد تندی می وزید.

بنابراین بلافاصله بعد از گرفتن عکس یادگاری به سمت پایین حرکت کردیم و نهایتا ساعت ۱۵ دوباره به روستا و زینبیه رسیدیم.

پس از صرف نهار و جمع کردن کوله ها سوار مینی بوس شدیم و ساعت ۱۶:۴۵ به سمت مشهد به راه افتادیم و سرانجام ساعت ۲۱:۳۰ به ایستگاه گلبهار رسیدیم و با خاطره یک برنامه خوب دیگر که در کنار یکدیگر گذشت، از هم خداحافظی کردیم.