گزارش برنامه آبشار چهارتکاب ۲۰ بهمن ۹۶
۱۳۹۶-۱۱-۲۴
گزارش برنامه صعود به قله شیرکوه ۱۹ تا ۲۳ بهمن ۹۶
۱۳۹۶-۱۱-۲۶

طبق تقویم شش ماهه باشگاه کاویان، برنامه پیمایش کویر حلوان، بازدید از کال جنی و روستای ازمیغان روزهای ۱۹ تا ۲۲ بهمن ماه به سرپرستی حسین آریانی و علی صنعتی برگزار شد.

ساعت ۲۲:۵۰ دقیقه روز پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه به همراه ۳۷ نفر از همنوردان از ایستگاه راه آهن مشهد به سمت شهرستان طبس به راه افتادیم. ساعت ۵:۲۰ دقیقه روز جمعه به طبس رسیده و برای گذران روز و شبی خاطره انگیز در کویر زیبای حلوان، سوار یک دستگاه اتوبوس شدیم و به سمت این منطقه رفتیم.

ساعت ۸:۳۰ دقیقه به منطقه مورد نظر در ۸۰ کیلومتری شهر طبس رسیدیم. هوا صاف و آفتابی بود اما باد سرد کویری می وزید. پس از چند دقیقه چادرها در محیطی دایره ای شکل برقرار شد. نیم ساعتی به صرف صبحانه گذشت و سپس برای پیاده روی در کویر آماده شدیم. ساعت ۹:۳۰ دقیقه پیمایش خود را به سرقدمی علی صنعتی و عقبداری محمد واحدیان آغاز کردیم.

آفتاب، گرم و دلچسب بود و سکوت کویر برقرار و عمیق! تپه های شنی به رنگ اُخرایی چشم ها را نوازش می کرد و عشق در دلهامان می کاشت!

تپه ماهورها را یکی پس از دیگری بالا و پایین می رفتیم و غرق در لذت می شدیم. ساعت ۱۳ و پس از حدود ۶ کیلومتر پیاده روی در کویر، به کمپ بازگشتیم. با هماهنگی که از قبل انجام شده بود ناهار دو روز برنامه توسط میزبان طبسی تهیه می شد. ساعت ۱۵:۳۰ ناهار صرف شد و سپس برخی به استراحت پرداختند و بعضی دیگر به تماشای عصر کویر و غروب خورشید رفتند.

هوا هنوز تاریک نشده بود که آتشی زیبا در مرکز دایره کمپ برپا شد و کم کم بچه ها دور آن جمع شدند. آوازهای شاد دسته جمعی خواندیم و صفای شب کویر و لحظات پرشور سفر را ماندگارتر کردیم…

ساعت ۲۲، ۱۰ نفر از همنوردان به سرقدمی محسن دلاوری برای پیمایش در دق خیرآباد، زیر آسمان پرستاره کویر، راهی شدند و یک ساعت و نیم بعد برگشتند. همچنان کنار آتش و گرمای دلنشینش خوش می گذشت…

ساعت ۷ صبح همگی پس از شبی نه چندان سرد، از خواب بیدار شدیم و بساط صبحانه برقرار شد. اتوبوس هم رسیده بود و باید راهی کال جنی می شدیم. ساعت ۹ کمپ کاملا جمع شد و سوار بر اتوبوس به راه افتادیم. یک ساعت بعد به کال جنی رسیدیم و پیمایش خود را آغاز کردیم.

تنگه ای بسیار قدیمی با دره‌ها و فرسایش‌های زیبا و گاه وهم‌انگیز! این دره نزد بومیان به دره جن‌ها معروف است زیرا وقتی باد در حفره های آن می پیچد صدایی عجیب شبیه فریاد تولید می کند!

از شکافی به پایین و داخل دره رفتیم و قسمتی از دره را تا خانه های معروف به خانه گبر پیمایش کردیم. مجددا از شکافی به بالا آمده و آماده صرف ناهار شدیم. سپس سوار اتوبوس شده و برای بازدید از روستای منحصر به فرد اِزمیغان به راه افتادیم.

ازمیغان روستایی پر آب در دل کویر است که شالیزارهای برنج و نخل های خرما را در کنار هم دارد. در هیچ منطقه‌ای نمی توان این دو را در کنار هم دید. ساعت ۱۵ پیمایش خود را به سمت بالادست روستا آغاز کردیم. دیدن نخل های سر به فلک کشیده، باغ های میوه و زمین های سرسبز کشاورزی در کنار هم، دیدنی و جالب بود.

مسیر پیمایش از کنار رودخانه دائمی زیبا و با آبی زلال است که به منطقه ای با سنگ‌های سفید و یکپارچه به نام تخت عروس ختم می‌شود.

پس از دیدن این منطقه زیبا، ساعت ۱۷:۴۵ سوار اتوبوس شده و به سمت مشهد به راه افتادیم. ساعت ۲۰ در نزدیکی شهر فردوس برای صرف شام توقف کردیم و سرانجام ساعت ۲ بامداد روز ۲۲ بهمن در پایانه مسافربری مشهد از اتوبوس پیاده شدیم در حالیکه از خاطره سفری به یادماندنی کیفور بودیم.