گزارش برنامه مرداب هَسَل و دریاچه ارواح ۱۶ تا ۱۹ آبان ۹۶
۱۳۹۶-۰۹-۱۲
گزارش برنامه برف ریز به شیخ ابوالحسن ۱۷ اردیبهشت ۹۵
۱۳۹۶-۱۱-۰۳

چهاردهمین روز از ماه زیبای اردیبهشت راهی کاشان، شهر سنت های کهن با معماری منحصر به فرد شدیم. ساعت ۱۷ از جایگاه شماره ۷ پایانه مسافربری مشهد به وسیله دو دستگاه اتوبوس VIP با سرپرستی محمدرضا و مجیدرضا وزیری به سمت این شهر به راه افتادیم.

ساعت ۷:۳۰ صبح روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت به شهر کاشان رسیدیم و در محل اسکان ، لوازم غیر ضروری را گذاشته و سپس برای صرف صبحانه در فضای سبز یک قلعه باستانی توقف کردیم.

سپس از بنایی بزرگ به نام یخچال که روزگاری انبار شهر محسوب می شده بازدید کردیم. بعد از آن به خانه طباطبائی ها رفتیم. زیبایی این خانه در بین خانه های تاریخی مثال زدنیست. سردر این خانه طاووسی با بال های باز است که نماد زیبایی و‌ شکوه این خانه محسوب می شود و توسط بازرگانی نطنزی برای همسرش ساخته شده است.

حمام سلطان امیر احمد مقصد بعدی بازدید ما بود، نمونه ای از زیباترین حمام های ایرانی از نظر تزئینات و کاربری فضاها است که بعد از حمام گنجعلی خان از نظر زیبایی معماری در رتبه دوم قرار دارد و بنای اولیه آن متعلق به عهد صفوی است و در دوره قاجار بازسازی شده است.

از حمام سلطان امیر احمد راهی خانه بروجردی ها شدیم. نقاشی ها و گچ بری های این خانه زیر نظر کمال الملک، نقاش بزرگ ایران انجام شده و از آنجا که صاحب خانه در امر تجارت وسایلی همچون قوری و سماور اشتغال داشته در دو نما از سر در خانه اش از نماد شغل خود استفاده کرده است.

سپس به مسجد آقابزرگ که با گنبد عظیم آجری و دو مناره کاشی کاری اش از جالب ترین و باشکوه ترین بناهای کاشان است، رفتیم.

در بافت قدیمی شهر به سمت سفره خانه ای سنتی برای صرف نهار حرکت کردیم. سپس به سمت باغ فین که بسیار شلوغ بود رفتیم. در ابتدای ورودی حوضچه ای قرار دارد که در باور عامه هر کسی که بتواند سکه را دقیقا به داخل چاه بیاندازد حاجت خود را خواهد گرفت، لذا این حوضچه پر از اسکناس و سکه بود که مردم به داخل آن می اندازند.

بعد از بازدید از باغ زیبای فین، به شهر نیاسر رفتیم. در ابتدا از بنایی بر فراز کوه چهار طاقی نیاسر بازدید کرده و بعد از آن به سمت آبشار نیاسر ه در منطقه ای خوش آب و هوا قرار دارد رفتیم و گرمای زیاد آن روز را به فراموشی سپردیم.

سپس راهی مشهد اردهال شدیم. مزار سهراب سپهری در کمال سادگی در وسط صحن امام زاده سلطان علی ابن محمد باقر می درخشید و این فضا حال و هوای خاصی در دوستان همراه ایجاد کرده بود.

روز ۱۶ اردیبهشت با سفر به روستای زیبای ابیانه آغاز شد. این روستا با حفظ هویت تاریخی خویش، هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب کرده است.

پس از گشت و گذار در روستای زیبای ابیانه راهی قمصر زادگاه گل و گلاب شدیم و مراحل گلاب گیری را از نزدیک تماشا کردیم.

برای شرکت در کنسرت علیرضا قربانی در فضای دل انگیز باغ فین با عجله خود را از قمصر به کاشان رساندیم از فضای موسیقی و هوای خوش باغ فین لذت بردیم.

روز جمعه ۱۷ اردیبهشت بعد از جمع آوری وسایل، اعضای تیم در یک اتوبوس و یک مینی بوس قرار گرفتند و به سمت شهر زیر زمینی نوش آباد به راه افتادیم. این شهر مکانی باستانی است که تا یک دهه پیش کسی از آنجا اطلاع نداشته و گویا افرادی از طریق چاه های خانه هایشان که به این شهر منتهی می شده به آن برخورده اند. این شهر بزرگترین شهر زیرزمینی جهان محسوب می شود و بخش کوچکی از آن برای بازدید عموم آماده شده است.

بعد از بازدید شهر نوش اباد، همه اعضای تیم در اتوبوس ها مستقر شده و ساعت ۱۲:۳۰ به سمت مشهد حرکت کردیم و در نهایت ساعت ۴ صبح روز شنبه به مشهد رسیدیم.