گزارش برنامه دره آبقد ۲۲ دی ۹۶
۱۳۹۶-۱۰-۲۶
گزارش برنامه دریاچه چشمه سبز ۲۹ دی ۹۶
۱۳۹۶-۱۰-۳۰

در تقویم شش ماهه دوم سال ۹۶ باشگاه کاویان، برنامه پیمایش کویر خارتوران (رضاآباد) در روزهای ۲۰ تا ۲۲ دی ماه به سرپرستی وحیدرضا اصفهانی زاده و بیژن فاتحی قرار داشت که با حضور ۲۰ نفر از همنوردان برگزار شد.

عصر روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه در پایانه مسافربری مشهد گرد هم آمدیم تا سفری دیگر را آغاز کنیم. ساعت از ۱۸ گذشته بود که سوار بر اتوبوس به راه افتادیم.
پس از حدود تقریبا ۴ ساعت و سی دقیقه، حدود ساعت ۲۲:۳۰ بود که در شهر داورزن از ماشین پیاده شدیم و ماشین دیگر که یک ون مسافرتی بود به همراه آقای همت آبادی که میزبان ما در مزینان بودند به موقع در کنار ما ایستاد و بعد از چینش کوله ها، سوار بر ون به سمت مزینان حرکت کردیم. بعد از طی مسیری کمتر از ۱۰ کیلومتر به مزینان رسیدیم. در اینجا آقای همت آبادی از ما جدا و راهنمای محلی مان آقای ترابی برای رسیدن به روستای رضاآباد با ما همراه شد.
رضا آباد، روستایی است در شمال منطقه پارک ملی خارتوران که از طریق شهرستان داورزن به سمت جنوب غربی این شهرستان و دهستان تاریخی مزینان و ادامه مسیر به سمت جنوب پس از طی جاده ای خاکی به طول ۴۰ کیلومتر می توان به این روستا رسید.
مهم ترین جاذبه گردشگری و ویژگی منحصر به فرد این روستای کویری نزدیکی خانه های روستا به رمل ها و تپه های ماسه ای است. کمتر جایی در ایران چنین بافتی وجود دارد که با حداقل مسافت از خانه های روستایی به تپه های شنی دسترسی داشته باشیم. همچنین همنشینی کوه های صخره ای با این رمل ها، منظره فوق العاده زیبایی را پدید می آورد.

تقریبا حدود ساعت ۲۳ بود که به اقامتگاه بومگردی کلوت کویر که در روستای رضاآباد برای گردشگران در نظر گرفته شده است وارد شدیم.
اقامتگاهی با همان بافت خانه های گلی و سقف های کوتاه گنبدی و بسیار ساده و زیبا به همراه امکانات رفاهی مناسب! بعد از استراحتی کوتاه با شامی دلچسب و خوشمزه پذیرایی شدیم و بعد از آن شب پیمایی کوتاهی در منطقه انجام دادیم.

صبح پنجشنبه ۲۱ دی ماه پس از صرف صبحانه ای کامل در اقامتگاه، پیمایش خود را بر روی رمل های ماسه ای که کمتر از ۵۰ متر با خانه های روستا فاصله دارد آغاز کردیم. طبیعت زیبای کویر و کوه، آرامش خاصی را در منطقه ایجاد کرده بود.

روستای رضاآباد از سمت غرب با کوه های صخره ای کوتاه، از شرق با رمل ها و تپه های شنی و از جنوب با رود شور  محصور شده است. همگی با اشتیاق و علاقه به گرفتن عکس یادگاری، غلطیدن در رمل های شنی، آفتاب گرفتن در کویر و آفرود مشغول شدند.

پس از پیمایش در کویر رضاآباد برای صرف نهار به اقامتگاه بازگشتیم و اینبار با غذایی بسیار لذیذ به همراه چاشنی های بسیار خوشمزه پذیرایی شدیم.
دوستان از صنایع دستی ساخت زنان روستا هم بازدید و یادگاری برای خود تهیه کردند.

حدود ساعت ۱۶ بود که به سمت دهستان تاریخی مزینان حرکت کردیم. یک ساعت و نیم بعد به اقامتگاه بومگردی نرگس، مکانی که آقای همت آبادی منتظر ما بود و برایمان تهیه دیده بود وارد شدیم. خانه ای حیاط دار بزرگ با چند سوییت بسیار تمیز که هر سوییت حمام و سرویس بهداشتی مجزا داشت.
کرسی بزرگی در وسط اتاق تعبیه شده بود که دوستان با شوق و ذوق گرداگرد کرسی نشستند و از گرمای آن لذت بردند. بعد از استراحتی کوتاه پیمایشی در مزینان انجام دادیم و به اقامتگاه برگشتیم و این بار هم با غذاهای محلی خوشمزه پذیرایی شدیم.
روز جمعه بعد از صرف صبحانه پیمایش خود را برای بازدید از جاذبه های تاریخی مزینان آغاز کردیم.

یخدان قدیمی که اکنون تبدیل به انباری برای مراسم نخل گردانی شده، مقبره ای منتسب به خواهر مامون عباسی که البته جز یک دیوار کاهگلی چیزی از آن باقی نمانده، آب انبار قدیمی، کاروانسرا، قنات مزینان که آب بسیار تمیزی داشت و همینطور ماهی های بسیاری در طول آن شنا می کردند، مسجد قدیمی و حوزه علمیه که توسط پدر دکتر علی شریعتی ساخته شده که البته در حال حاضر تعطیل است.

بعد از صرف نهار به اقامتگاه بازگشتیم، وسایل را جمع کردیم و برای بازگشت به مشهد آماده شدیم.حدود ساعت ۱۶:۳۰ سوار بر اتوبوس به سمت مشهد حرکت کردیم. ساعت ۲۱:۳۰ در پایانه مسافربری با لبی خندان و تنی سالم از همسفران جدا شدیم و سفری دیگر را با تمام لحظات شاد و‌ زیبایش به خاطراتمان سپردیم.
هوا در این دو روز بسیار عالی بود. روزها آفتابی و خنک اما شب های سرد که البته به لطف اقامتگاه های بومگردی، گرمایی لذت بخش برایمان به همراه داشت.