گزارش برنامه آبشارهای رود ۱۱ اسفند ۹۶
۱۳۹۶-۱۲-۱۵
گزارش برنامه چلپو تا رودخانه شور رود ۱۸ اسفند ۹۶
۱۳۹۶-۱۲-۲۱

در برنامه شش ماهه باشگاه کاویان، روزهای ۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۹۶ برنامه صعود به قله مُلکوه به سرپرستی علیرضا بزار قرار داشت.

قله مُلکوه با ۳۰۱۳ متر ارتفاع، در فاصله ۶۱ کیلومتری شمال غربی شهرستان تربت حیدریه و ۱۵۰ کیلومتری شهرستان مشهد، در حد فاصل شهر کدکن و روستاهای حصار و رودمعجن واقع شده است.

ساعت ۱۹ روز پنجشنبه، به همراه ۱۵ نفر از همنوردان و به وسیله یک دستگاه مینی بوس به سمت شهر کدکن به راه افتادیم. ساعت ۲۲ به این شهر رسیدیم و در خوابگاه یک مدرسه شبانه روزی که از قبل هماهنگ شده بود مستقر شدیم.

بعد از صرف شام و آماده کردن کوله حمله، ساعت ۲۴ خاموشی و ساعت ۴ و ۵۴ دقیقه صبح، بیدارباش اعلام شد. بعد از خوردن صبحانه سرحال و قبراق سوار بر مینی بوس به سمت ابتدای مسیر به راه افتادیم.

منطقه پوشیده از برف و بسیار زیبا بود. آرش باباپور به عنوان سرقدم و امدادگر و علی صنعتی به عنوان عقبدار معرفی شدند و ساعت ۷ پیمایش خود را در مه شدید و بارش پراکنده برف آغاز کردیم. وضعیت هوا به گونه ای بود که ادامه مسیر فقط به وسیله جی پی اس امکان پذیر بود.

پیمایش در طول مسیر تا ساعت ۱۲ ظهر ادامه پیدا کرد در حالیکه رفته رفته عمق برف بیشتر می شد و پیش روی را بسیار سخت می کرد.
با افزایش ارتفاع عمق برف در برخی قسمت ها ۱ متر تا ۱٫۵ بود و عملا امکان ادامه مسیر از داخل دهلیز وجود نداشت. ناگزیر برروی یال ادامه مسیر دادیم. حجم برف جمع شده پشت تخته شنگ ها عملا امکان دست به سنگ شدن را از ما گرفته بود. حدود ساعت ۱۳ در ارتفاع ۲۸۲۰ متر با محل کارگاه زیر سیم بکسل حدود ۸۰ متر طولی فاصله داشتیم. تخته سنگ زیر کارگاه و همچنین سیم بکسل روی گرده کاملا زیر برف بودند. در این زمان برای حفظ سلامتی اعضای تیم و پیشگیری از بروز حادثه های احتمالی، تصمیم به بازگشت گرفتیم.طی مسیر برگشت در مقاطعی بارش شدید برف و مه غلیظ داشتیم و گهگاه صدای رعد و برق در ارتفاع بالا و خوشبختانه با فاصله به گوش میرسید. دو ساعت بعد به محل توقف مینی بوس رسیدیم.

بلافاصله بعد از صرف ناهار، به سمت مشهد به راه افتادیم و ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در شهر خودمان از یکدیگر خداحافظی کردیم.