گزارش برنامه دریاچه ارواح و آبشار آلاشور-آبان۹۷
۱۳۹۷-۰۸-۲۲
معرفی برنامه کویر ورزنه

برنامه صعود به قله ۴۱۷۰ متری شاه البرز، روزهای ۱۵ تا ۱۹ آبان ماه ۹۷ به سرپرستی وحید هریوندی و با حضور ۱۴ نفر از اعضای باشگاه برگزار شد.

شاه البرز بلندترین قله از خط الراس طولانی است که در شمال شهرک طالقان و بین دو دره طالقان در سمت جنوب و الموت در سمت شمال قرار گرفته‌است. این خط الراس از جنوب به روستای دره طالقان و روستاهای حسنجون، آرتون، بزج و شهراسر، از شرق به پراچان و دیزان، از شمال به دینه رود، کلان، سیلیکان، اوانک و دره الموت و از غرب به روستای آوه منتهی می‌شود.

شاه البرز از سمت غرب به قله زیورچال می‌رسد و از جناح شمالی محدود به دیواره‌ها و سنگ‌های بلند حدوداً ۶۰۰ متری و یخچال‌های دائمی است.

ساعت ۲۳:۵۵ روز سه شنبه، ۱۵ آبان به همراه ۱۲ نفر از همنوردان حرکت خود را از راه آهن مشهد آغاز کردیم. ساعت ۱۲:۳۰ ظهر روز چهارشنبه به کرج رسیدیم. یکی از همنوردان آنجا به گروه ملحق شد و سوار بر مینی بوس به سمت طالقان حرکت کردیم. ساعت ۱۵:۱۵ به خانه ورزش طالقان و محل شب مانی مان رسیدیم. بعد از گذاشتن کوله ها برای صرف ناهار و خرید به مرکز شهر طالقان رفتیم.

ساعت ۲۲ با حضور راهنمای محلی در محل اسکان، شرایط مسیر و برنامه صعود را با اعضای تیم مرور کردیم.
ساعت ۳ بامداد روز پنج شنبه ۱۷ آبان از خواب بیدار شدیم و ساعت ۴ سوار ماشین شدیم و به سمت روستای حسنجون راه افتادیم. باران می بارید که به روستا رسیدیم. بعد از بستن کوله ها روی قاطرها که از قبل هماهنگ شده بود، دو نفر از همنوردان به همراه قاطرچی به سمت کمپ حرکت کردند.

ساعت ۵:۴۵ بقیه اعضای تیم به سرقدمی سعید پیوندی، عقبداری ایمان ظریف و امدادگری وحید آقایی به راه افتادیم…

هوا ابری و باران نرمی در حال باریدن بود، بعد از حدود یک ساعت پیمایش، هوا روشن شده و طبیعت زیبای مسیر دیده شد. طبیعتی فوق العاده زیبا و بکر!

بعد از دو ساعت و نیم پیمایش در مسیر پاییزی زیبا به اولین چشمه رسیدیم و بعد از ۲۰ دقیقه استراحت به سمت کمپ حرکت کردیم. در مسیر گهگاهی تگرگ و برف می بارید که برای همه مان مهیج و جذاب بود.

از ارتفاع ۲۷۰۰ به بعد روی زمین برف نشسته بود و برفکوبی ما شروع شد.

ساعت ۱۲:۱۵ به ارتفاع ۲۹۰۰ متری و محل برقراری کمپ رسیدیم. دو نفر از همنوردانی که با قاطرچی به کمپ آمده بودند، تعدادی از چادرها را آماده کرده بودند و بقیه چادرها را هم بقیه گروه برپا کردند. محل کمپ و شب مانی روی حداقل ۱۰ سانتی متر برف قرار داشت!

ساعت ۱۳ بعد از چادر زدن و خوردن ناهار به سمت قله حرکت کردیم. با اینکه از قبل شرایط هوایی با یکی از اساتید هواشناسی بررسی شده بود ولی هر چه به سمت قله نزدیک تر می شدیم ارتفاع و بارش برف بیشتر و مه و سرما شدیدتر می شد.

به ارتفاع ۳۶۵۰ رسیده بودیم که بوران شدیدی آغاز شد. در این زمان سرپرست بی درنگ و برای حفظ جان اعضای تیم تصمیم به برگرداندن تیم به کمپ گرفت و همگی به سمت کمپ برگشتیم.

بعد از رسیدن به کمپ و ورود به چادرها مجددا بارش برف آغاز شد و تا صبح ادامه داشت. ساعت ۷ صبح روز جمعه ۱۸ آبان ماه وقتی از چادرها بیرون آمدیم ارتفاع برف ۱۰ سانت از چادرها بیشتر شده بود!
به علت حجم زیاد برف، قاطرچی و قاطرها موفق به بالا آمدن نشده بودند. کمپ را جمع کردیم و ساعت ۸ کوله ها به پشت به سمت پایین حرکت کردیم. بعد از یک ساعت پیمایش، قاطرچی را در مسیر دیدیم که منتظر ما بود. کوله ها را روی قاطرها بستیم و با کوله سبک به سمت روستای حسنجون به راه افتادیم.

ساعت ۱۳ به روستا رسیدیم و سوار بر مینی بوس به سمت طالقان و کرج حرکت کردیم. ساعت ۱۵:۴۰ به راه آهن کرج رسیده و ساعت ۱۶:۲۰ از کرج به سمت مشهد حرکت کردیم. در نهایت ساعت ۴:۱۰ صبح روز شنبه ۱۹ آبان به مشهد رسیدیم و برنامه پایان یافت.